Recent bracht Cannondale de Scalpel HT uit, een vervanger voor de F-SI die sinds 2014 deel uit maakte van de collectie. Met de Scalpel HT brengt Cannondale een fiets die beter geschikt is voor de moderne, uitdagende parcoursen.

Pas sinds een aantal jaar hebben we prachtige routes op de Utrechtse Heuvelrug. Voor die tijd bestonden er wel wat single tracks maar kon je gerust met een starre voorvork en 2.2 Raceking banden het bos in. Tijden veranderen en gelukkig veranderen de fietsen mee.

Toen ik de kans kreeg om de Scalpel HT te testen kon het natuurlijk niet anders dat te doen op de recent hernoemde route van Zeist; Cannondale Zeist. Al voordat ik zachte grond onder mijn banden had merkte ik verschil met de F-SI. De F-SI zit veel dieper als de Scalpel HT. Dit komt door de geometrie van het frame. De balhoofd hoek van de Scalpel HT is veel luier dan die van de F-SI, en de Lefty in de geteste Hi-Mod versie is ook 1 cm langer, namelijk 110mm.

Op naar het parcours! Ik had een interval training op de planning staan, een mooie combinatie van lekker toeren en maximaal vlammen. De fiets gaf al snel veel vertrouwen, al was het wel even wennen aan de Maxxis Ikon banden. Deze banden met skinwall breken het compleet zwarte uiterlijk van de fiets, wat ik persoonlijk een mooie aanpassing vind. Ze rollen erg licht maar hebben in de bochten net een andere grip als de Schwalbe banden die ik op de F-SI had zitten.

Tijdens het ontspannen rijden functioneerde de fiets erg goed. Echter wordt direct duidelijk dat deze fiets gemaakt is om te rammen. Op hogere snelheid rolt de fiets gemakkelijk over boomwortels en andere obstakels. Op technische stukken wordt het daardoor gemakkelijker om de snelheid vast te houden.

Door de extra korte achterbrug is demarreren uit elke bocht een verademing. Afremmen voor de volgende bocht gaat een stuk makkelijke door de 180mm schijf die gemonteerd is. Ook zijn de korte bochtjes op de route van Zeist geen enkel probleem. Met deze fiets heeft Cannondale een ultieme racer gemaakt die veel vergevingsgezinder is dan de F-SI was. Lange routes zijn daarom beter vol te houden en ervaar je minder verlies van energie in rug en spieren. Een fiets geschikt om te toeren, maar als je de gashendel open draait komt de fiets pas echt tot zijn recht.

Bij Meesterknecht Fietsen hebben we een demo model op voorraad. Bel voor een vrijblijvende testrit en meer informatie naar 033-2860166.

Graag tot ziens!